Egzamin ósmoklasisty 25 – 27 maja 2021 r. Porady dla uczniów i rodziców

Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021 planowany jest w dniach 25-27 maja 2021 r.
W tym roku szkolnym egzamin zostanie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres podstawy programowej. Pod poniższym linkiem znajdują się aktualne wymagania egzaminacyjne z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego.

Wymagania egzaminacyjne w roku szkolnym 2021/2021

Wytyczne CKE dotyczące przeprowadzania Egzaminów w roku szkolnym 2021/2021

Pełną informację o zmianie wymagań można znaleźć na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących Egzaminu Ósmoklasisty publikowanych na stronach:
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz
Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się również arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich, arkusze egzaminów próbnych i arkusze ćwiczeniowe wraz z rozwiązaniami lub odpowiedziami:
https://oke.wroc.pl/arkusze-egzaminacyjne/

Przedstawiamy porady dla uczniów jak się przygotować do egzaminu, a dla rodziców jak wesprzeć dziecko. Materiały oraz filmy (udostępnione przed pierwszym egzaminem ósmoklasisty) pochodzą z wydawnictwa Nowa Era oraz CKE.

Recepta na sukces na egzaminie ósmoklasisty

Porady dla ucznia

Jak się uczyć, by się nauczyć i zdać dobrze egzamin?

Przed egzaminem:

  • Zadbaj o miejsce, w którym będziesz się uczyć. Posprzątaj na swoim biurku, przewietrz pokój. Dotleniony mózg pracuje wydajniej!
  • Zanim zaczniesz się uczyć, zgromadź wokół siebie wszystkie niezbędne materiały. Pomyśl wcześniej, co będzie ci potrzebne, ponieważ szukanie czegoś w trakcie nauki może cię zdekoncentrować.
  • Postaraj się, aby w miejscu, w którym przebywasz, nic cię nie rozpraszało. Wycisz telefon, wyłącz telewizor, a także komputer, jeśli nie będzie ci potrzebny.
  • Nie zasiadaj do nauki od razu po powrocie ze szkoły, twój mózg potrzebuje odpoczynku;
  • Przed nauką zjedz lekki posiłek. Burczenie w brzuchu skutecznie odwraca uwagę od tego, co masz do zrobienia.
  • Ucz się systematycznie, a unikniesz sytuacji, w której będziesz mieć zbyt dużo materiału do zapamiętania.
  • Znajdź technikę zapamiętywania, która najbardziej ci odpowiada. Jeśli np. szybciej przyswajasz to, co słyszysz – czytaj notatki na głos.
  • Możesz także tworzyć rymowanki, które pomogą ci w zapamiętywaniu wiedzy.
  • W trakcie uczenia się rób notatki i podkreślaj kolorowymi flamastrami to, co najważniejsze.
  • Łatwiejsze zagadnienia przeplataj z trudnymi.
  • Koniecznie rób przerwy. W ich trakcie możesz zaczerpnąć świeżego powietrza lub wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych.

Dzień przed egzaminem

  • Zorganizuj swój czas tak, aby dzień przez egzaminem spędzić na odpoczynku, a nie na nauce.
  • W noc poprzedzającą egzamin dobrze się wyśpij.
  • Myśl pozytywnie – dobre nastawienie to połowa sukcesu.
  • Nie panikuj! Niewielki stres może podziałać na ciebie mobilizująco, ale jego zwiększony poziom utrudnia myślenie.

Rano w dniu egzaminu

  • Pamiętaj o śniadaniu, które doda ci energii.
  • Zabierz ze sobą legitymację szkolną.
  • Wyjdź z domu na tyle wcześnie, aby być w szkole kwadrans przed egzaminem. Jeśli wyjdziesz za późno, będziesz się denerwować, że nie zdążysz, a jeśli dotrzesz na miejsce zbyt wcześnie, może dopaść cię stres związany z długim oczekiwaniem.

W czasie egzaminu:

  • każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy;
  • zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać;
  • spróbuj sobie przypomnieć rozwiązania podobnych zadań; może dawne pomysły się przydadzą;
  • nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle; jeśli nie daje on oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
  • zapisuj wyrażenia algebraiczne, rób rysunki, schematy – zastanów się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
  • nie ma sposobów lepszych i gorszych – za zadanie rozwiązane poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymasz maksymalną liczbę punktów;
  • po rozwiązaniu sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie warunki sformułowane w zadaniu;
  • nie zostawiaj zadań zamkniętych bez odpowiedzi;
  • zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe rezultaty;
  • jeśli zadanie rozwiązane zostało w brudnopisie, pamiętaj o przepisaniu we właściwym miejscu całego toku rozumowania (brudnopisy nie są oceniane);
  • sprawdzaj obliczenia – jeśli zastosujesz poprawną metodę rozwiązania, ale popełnisz błędy rachunkowe, nie otrzymasz maksymalnej liczby punktów.

Porady dla rodziców

Przed egzaminem:

  • podkreślaj mocne strony dziecka, motywuj je i minimalizuj objawy stresu;
  • pomóż dziecku organizować czas po szkole, w którym musi uwzględnić wypoczynek i ruch na świeżym powietrzu;
  • nauka po szkole ma być systematyczna, codziennie po trochu;
  • zadbaj o regularne posiłki dla swojego dziecka, odpowiednią ilość warzyw i owoców;
  • zapewnij dziecku odpowiednią ilość snu;
  • nie ujawniaj przed dzieckiem swoich obaw przed wynikami egzaminu; staraj się zarazić go optymizmem;
  • przygotujcie legitymację szkolną (sprawdźcie, czy jest ważna), sprawdzony długopis z czarnym tuszem, linijkę (można ją mieć na egzaminie z matematyki).

Dzień przed egzaminem:

  • naszykujcie: legitymację szkolną, długopis, linijkę;
  • skompletujcie strój galowy;
  • zaplanujcie spacer, wspólny wieczór bez nauki, wcześniejsze pójście spać.

W dniu egzaminu:

  • przygotujcie kolorowe i smaczne śniadanie, które doda dziecku energii;
  • sprawdźcie, czy dziecko zabrało ze sobą legitymację szkolną, długopis, linijkę;
  • wyjdźcie do szkoły na tyle wcześniej, by dotrzeć do szkoły kwadrans przed egzaminem;
  • potwierdźcie, że jesteście przekonani, że wszystko pójdzie dobrze;
  • po egzaminie z matematyki zadbajcie o pogodną atmosferę w domu, by naładować baterie przed trzecim i ostatnim egzaminem, z języka obcego.

Na efekt egzaminu wpłynie wiele czynników. Ważna jest oczywiście dydaktyka, ale także sfera motywacji i wsparcia organizacyjnego. Pamiętajmy o tym, że bardzo istotny jest dobry klimat stworzony wokół egzaminu przez dom, a uporządkowane działania dają dzieciom poczucie spokoju i bezpieczeństwa. To sprzyja osiąganiu dobrych wyników na egzaminie, a sukcesem będą się cieszyć wszyscy: uczniowie, rodzice i nauczyciele.

Trzymamy kciuki!

Jerzy Janowicz, Fragment artykułu „Najważniejsze 100 minut w życiu ósmoklasisty!”, Nowa Era

Matematyka

3 kroki do sukcesu na egzaminie z matematyki

Krok 1. Rozwiązuj całe arkusze egzaminacyjne w 100 minut

W okresie bezpośrednio poprzedzającym egzamin ósmoklasisty skup się na rozwiązywaniu zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych. Znajduje się w nich odpowiednia liczba zadań różnego typu z różnych działów matematyki – tak jak na egzaminie. Wyznacz sobie taki sam czas jak na egzaminie, czyli 100 minut. Zacznij od rozwiązania zadań, których jesteś pewien. Pamiętaj także o poniższych radach:

  • jeśli pierwszy pomysł na rozwiązanie zadania nie daje oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
  • rób rysunki, schematy – zastanów się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
  • po rozwiązaniu zadania sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie warunki sformułowane w zadaniu;
  • w zadaniach otwartych zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe wyniki;
  • zadań zamkniętych nie zostawiaj bez odpowiedzi.

Krok 2. Analizuj swoje wyniki, ucz się na własnych błędach

Po rozwiązaniu każdego arkusza zadań, porównaj swoje rozwiązania z proponowanymi przez autorów arkuszy. W ten sposób sprawdzisz, czy twoje rozumowanie było właściwe oraz czy poprawnie je zapisałeś. Dzięki temu poznasz też inne metody rozwiązań zadań, co pozwoli Ci pogłębić rozumienie niektórych pojęć i spojrzeć na dane zagadnienie z różnych stron. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić swojego nauczyciela matematyki o wyjaśnienie kłopotliwych kwestii.

Krok 3. Określ swoje mocne i słabe strony

Po rozwiązaniu każdego arkusza wypisz na osobnych kartkach swoje mocne i słabe strony. Umieść je w widocznym dla siebie miejscu. Mocne strony będą dodawać Ci wiary we własne siły, a dzięki wypisaniu słabych – masz jeszcze szansę je wyeliminować. 

CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ?

  • Egzamin z matematyki trwa 100 minut.
  • W arkuszu jako pierwsze zamieszczone są zadania zamknięte (15), a po nich – zadania otwarte (4).
  • Za poprawne rozwiązanie zadań zamkniętych możesz otrzymać 15 wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Za rozwiązanie zadań otwartych – 10 punktów. Maksymalnie możesz otrzymać 25 punktów..
  • Za rozwiązanie zadania otwartego dowolnym poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymuje się maksymalną liczbę punktów.

CO SPRAWDZA EGZAMIN Z MATEMATYKI?

Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzą kompetencje matematyczne ucznia, czyli:

  • umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce,
  • znajomość faktów matematycznych (wzorów, reguł postępowania),
  • zdolność analizowania i rozwiązywania problemów, w tym także planowania procesu ich rozwiązywania.

W arkuszu spotkamy się z zadaniami dotyczącymi wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno tej ujętej we wzory i reguły, jak i tej, która jest pewnym specyficznym sposobem myślenia i działania.

OD CZEGO ZACZĄĆ PRZYGOTOWANIA?

Rozwiązywanie zadań z matematyki to codzienna szkolna praktyka. Egzaminowi towarzyszy dodatkowo presja czasowa, a także – często – zdenerwowanie. Dlatego przy okazji każdej klasówki czy egzaminu próbnego można przypominać uczniom pewne zasady, które ułatwią osiągnięcie lepszych wyników

  • Zasada 1. Zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać. Zadania, które „nie wychodzą”, analizuj w drugiej kolejności. W ten sposób lepiej wykorzystasz czas przeznaczony na egzamin.
  • Zasada 2. Każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy. Każdy wyraz może okazać się ważny i zawierać wskazówki potrzebne do zaznaczenia poprawnej odpowiedzi lub sformułowania rozwiązania.
  • Zasada 3. Analizę zadania uzupełniaj o rysunek, schemat, tabelkę. Graficzne rozpracowanie zadania pozwala czasami na znalezienie sprytniejszego czy szybszego rozwiązania.
  • Zasada 4. Nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle na rozwiązanie, gdy nie daje on oczekiwanych rezultatów – spróbuj jeszcze raz od początku inną metodą.
  • Zasada 5. Sprawdź otrzymany wynik, czyli odpowiedz sobie na pytanie, czy spełnia on wszystkie warunki sformułowane w zadaniu.

Język angielski

BUDOWA ARKUSZA

1. Zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu.
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi. Podstawę zadań stanowią krótkie teksty, adaptowane lub oryginalne, czytane przez rodzimych użytkowników języka i odtwarzane dwukrotnie z płyty CD. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym.
2. Zadania sprawdzające umiejętność reagowania.
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi. Zadania są oparte na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym, częściowo także na krótkich (jedno-, dwuzdaniowych) wypowiedziach odtwarzanych dwukrotnie z płyty CD.
3. Zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych.
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi. Zadania są oparte na tekstach adaptowanych lub oryginalnych o łącznej długości do 850 wyrazów. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym.
4. Zadania sprawdzające znajomość gramatyki i słownictwa.
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi. Zadania są oparte na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach – adaptowanych lub oryginalnych. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym.
5. Zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej. To jedno zadanie (bez możliwości wyboru) polegające na samodzielnym napisaniu krótkiego tekstu (50–120 wyrazów). Podany jest początek wypowiedzi oraz trzy podpunkty, które należy rozwinąć. Polecenie jest w języku polskim.

Język polski

BUDOWA ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO

W arkuszu znajdą się zarówno zadania otwarte (takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź), jak i zamknięte (takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych).

CZĘŚĆ 1

W tej części arkusza zamieszczone będą dwa teksty:

  • tekst literacki (liryczny, epicki lub dramatyczny),
  • tekst nieliteracki (naukowy, popularnonaukowy, publicystyczny),

oraz odnoszące się do nich zadania.

Poza tym mogą pojawić się również zadania z fragmentami innych tekstów literackich i nieliterackich, z tekstami ikonicznymi (np. plakat, reprodukcja obrazu), przysłowiami, powiedzeniami, frazeologizmami.

W zadaniach egzaminacyjnych nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności:

  • wnioskowania,
  • argumentowania,
  • formułowania opinii.

Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji

  • kulturowych (np. interpretacji plakatu),
  • literackich (np. rozumienia sensu utworów),
  • językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).

CZĘŚĆ 2

W drugiej części arkusza uczeń znajdzie propozycje dwóch tematów wypracowań, z których będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów.

  • temat o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze)
  • temat o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka).