Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 planowany jest w dniach 13-15 maja 2025 r.
W dniach 3-5 grudnia 2024 r. zostanie przeprowadzony w szkole egzamin próbny. Szczegółowe informacje o egzaminie próbnym znajdą się na stronie szkoły.
Egzamin zostanie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających zakres podstawy programowej. Pod poniższym linkiem znajdują się aktualne wymagania egzaminacyjne z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego.
Wymagania egzaminacyjne w roku szkolnym 2024/2025
Informatory o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2024/2025 (CKE)
Informacja o sposobie organizacji egzaminu (CKE)
Komunikat dyrektora CKE dotyczący dostosowań.
Zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących Egzaminu Ósmoklasisty publikowanych na stronach:
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz
Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się również arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich, arkusze egzaminów próbnych i arkusze ćwiczeniowe wraz z rozwiązaniami lub odpowiedziami:
Arkusze egzaminacyjne z lat ubiegłych z rozwiązaniami
ZMIANY W ARKUSZU NA EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY OD 2025 R. (na podstawie materiałów NE)
CKE zapowiada powrót od 2025 roku do formatu podobnego do tego, który był stosowany na egzaminach w 2019 i 2020 roku, czyli:
- 14–15 zadań zamkniętych za 1 punkt,
- 5–6 zadań otwartych za 2 lub 3 punkty.
Łączna liczba zadań w arkuszu to 20 lub 21, a łączna liczba punktów do uzyskania za cały arkusz to 30. Zatem w porównaniu z okresem 2021–2024 liczba zadań otwartych wzrasta
z 4 do 6, a liczba punktów za cały arkusz zwiększa się z 25 do 30. Warto zauważyć, że czas przeznaczony na rozwiązanie zadań z arkusza pozostał niezmieniony i wynosi 100 minut.
Egzamin ósmoklasisty z matematyki w 2025 – łatwiejszy czy trudniejszy?
Będzie trudniejszy, ponieważ:
- zwiększono zakres materiału, dodając umiejętności związane z kołem i okręgiem,
- zwiększono liczbę zadań otwartych, a nie zmieniono czasu trwania egzaminu,
- egzaminy w poprzednich latach mogły być nieco łatwiejsze ze względu na obciążenia covidowe; teraz gdy sytuacja jest unormowana, CKE może nieznacznie „podnieść poprzeczkę”.
Będzie łatwiejszy, ponieważ:
- dokonano pewnych ograniczeń w zakresie opanowania niektórych umiejętności zapisanych w podstawie programowej,
- w arkuszach egzaminacyjnych i w Informatorze widać tendencję do proponowania uczniom zadań sprawdzających praktyczne umiejętności, przez co mogą one być łatwiej analizowane i rozwiązywane z udziałem wiedzy i doświadczenia pozaszkolnego,
- przez ostatnich kilka lat nagromadziło się sporo materiałów ćwiczeniowych dla uczniów
i metodycznych dla nauczycieli (arkusze próbne i właściwe, Informator, publikacje
z przykładowymi arkuszami lub z zestawami zadań, repetytoria).
Lektury na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od 2025 roku
Z treści Informatora o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2024/2025 wynika, że egzamin w 2025 roku będzie sprawdzał, w jakim stopniu uczniowie opanowali wymagania określone w uszczuplonej podstawie programowej (obowiązującej od września 2024 roku). To oznacza, że ósmoklasiści do egzaminu będą musieli utrwalić znajomość nie tylko lektur z klas VII i VIII, jak ich starsi koledzy, lecz także dzieł poznanych w klasach IV–VI. Co ważne, jeśli chodzi o lektury z młodszych klas, będą to wyłącznie utwory omawiane w całości, a więc:
- Akademia Pana Kleksa Jana Brzechwy,
- Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks) Janusza Christy,
- Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa Clive’a Staplesa Lewisa,
- Chłopcy z Placu Broni Ferenca Molnára,
- Hobbit, czyli tam i z powrotem Johna Ronalda Reuela Tolkiena.
Co istotne, i zapewne uspokajające dla uczniów przerażonych liczbą utworów, jak podaje Informator, w roku szkolnym 2024/2025 oraz 2025/2026 zadania dotyczące lektur dla klas IV–VI będą dotyczyły wyłącznie fragmentów zamieszczonych w arkuszu. To oznacza, że nie pojawią się zadania, które sprawdzałyby w całości znajomość treści i problematyki tych utworów.
W przypadku lektur poznawanych w klasach VII i VIII uczniowie będą musieli wykazać się znajomością dzieł, które – zgodnie z uszczuploną podstawą programową – mają być omawiane w całości. Są to:
- Opowieść wigilijna Charlesa Dickensa,
- Zemsta Aleksandra Fredry,
- Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego,
- Dziady II Adama Mickiewicza,
- Mały Książę Antoine’a de Saint-Exupéry’ego,
- Balladyna Juliusza Słowackiego.
Ponadto w arkuszu egzaminacyjnym będą mogły pojawić się również pytania o krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie takie jak:
- wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII Jana Kochanowskiego,
- Reduta Ordona, Świtezianka oraz Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII) Adama Mickiewicza,
- Artysta Sławomira Mrożka,
- Latarnik oraz Quo vadis (fragmenty) Henryka Sienkiewicza,
- Syzyfowe prace (fragmenty) Stefana Żeromskiego.
Zapewne wiele osób zadaje sobie pytanie, co z pozostałymi utworami, które zostały omówione jako lektury? Czy jeśli uczeń w wypracowaniu odwoła się do takiego utworu, to zostanie pozytywnie oceniony? Na to pytanie Informator także udziela precyzyjnych odpowiedzi. Ósmoklasista jak najbardziej będzie mógł w tworzonym tekście odwołać się do następujących utworów:
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań),
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki,
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII),
- Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego,
- wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie,
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie,
- wybrane podania i legendy polskie,
- wybrane baśnie polskie i europejskie.
A ponadto podczas egzaminu w latach 2025–2028 zdający będą mogli wykorzystać w wypracowaniach utwory, które zostały wykreślone z uszczuplonej podstawy programowej:
Klasy IV–VI
- Charles Perrault, Kopciuszek
- Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
- Bolesław Prus, Katarynka
- Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
- Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
- Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
- legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
- mit o Orfeuszu i Eurydyce
- przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych
Klasy VII i VIII
- Jan Kochanowski, treny I i V
- Ignacy Krasicki, Żona modna
- Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan
Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX, czyli możliwość odwołania się do całego utworu)
- Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)
Zmiany są w zasadzie kosmetyczne i w dużej mierze utrzymują one warunki i zakres egzaminu, jaki obowiązywał w czasie pandemii. Ponadto przykładowe zadania z nowego informatora w dużej mierze są identyczne z zadaniami, jakie pojawiły się w informatorze o egzaminie ósmoklasisty od roku 2018/19.
- Utrzymano dotychczasową strukturę egzaminu – w arkuszu znajdą się zarówno zadania otwarte, jak i zadania zamknięte sprawdzające umiejętność słuchania, reagowania językowego, czytania ze zrozumieniem, znajomość środków językowych i umiejętność tworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej.
- Arkusz będzie składał się z 45 do 55 zadań ujętych w 12–15 wiązek. Na jego rozwiązanie uczniowie będą mieli 90 minut (arkusz standardowy).
Przedstawiamy porady dla uczniów jak się przygotować do egzaminu, a dla rodziców jak wesprzeć dziecko.
Materiały oraz filmy (udostępnione przed pierwszym egzaminem ósmoklasisty) pochodzą z wydawnictwa Nowa Era, Operon oraz CKE.
Broszura CKE Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym? Zalecenia dla ósmoklasistów.
Recepta na sukces na egzaminie ósmoklasisty
Porady dla ucznia
Jak się uczyć, by się nauczyć i zdać dobrze egzamin?
Przed egzaminem:
- Zadbaj o miejsce, w którym będziesz się uczyć.
Posprzątaj na swoim biurku, przewietrz pokój. Dotleniony mózg pracuje
wydajniej! - Zanim zaczniesz się uczyć, zgromadź wokół
siebie wszystkie niezbędne materiały. Pomyśl wcześniej, co będzie ci potrzebne,
ponieważ szukanie czegoś w trakcie nauki może cię zdekoncentrować. - Postaraj się, aby w miejscu, w którym
przebywasz, nic cię nie rozpraszało. Wycisz telefon, wyłącz telewizor, a także
komputer, jeśli nie będzie ci potrzebny. - Nie zasiadaj do nauki od razu po powrocie ze
szkoły, twój mózg potrzebuje odpoczynku; - Przed nauką zjedz lekki posiłek. Burczenie w
brzuchu skutecznie odwraca uwagę od tego, co masz do zrobienia. - Ucz się systematycznie, a unikniesz sytuacji,
w której będziesz mieć zbyt dużo materiału do zapamiętania. - Znajdź technikę zapamiętywania, która
najbardziej ci odpowiada. Jeśli np. szybciej przyswajasz to, co słyszysz –
czytaj notatki na głos. - Możesz także tworzyć rymowanki, które pomogą
ci w zapamiętywaniu wiedzy. - W trakcie uczenia się rób notatki i podkreślaj
kolorowymi flamastrami to, co najważniejsze. - Łatwiejsze zagadnienia przeplataj z trudnymi.
- Koniecznie rób przerwy. W ich trakcie możesz
zaczerpnąć świeżego powietrza lub wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych.
Dzień przed egzaminem
- Zorganizuj swój czas tak, aby dzień przez
egzaminem spędzić na odpoczynku, a nie na nauce. - W noc poprzedzającą egzamin dobrze się wyśpij.
- Myśl pozytywnie – dobre nastawienie to połowa
sukcesu. - Nie panikuj! Niewielki stres może podziałać na
ciebie mobilizująco, ale jego zwiększony poziom utrudnia myślenie.
Rano w dniu egzaminu
- Pamiętaj o śniadaniu, które doda ci energii.
- Zabierz ze sobą legitymację szkolną.
- Wyjdź z domu na tyle wcześnie, aby być w
szkole kwadrans przed egzaminem. Jeśli wyjdziesz za późno, będziesz się
denerwować, że nie zdążysz, a jeśli dotrzesz na miejsce zbyt wcześnie, może
dopaść cię stres związany z długim oczekiwaniem.
W czasie egzaminu:
- każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy;
- zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać;
- spróbuj sobie przypomnieć rozwiązania podobnych zadań; może dawne
pomysły się przydadzą; - nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle; jeśli nie daje on
oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą; - zapisuj wyrażenia algebraiczne, rób rysunki, schematy – zastanów
się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu; - nie ma sposobów lepszych i gorszych – za zadanie rozwiązane
poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymasz maksymalną liczbę
punktów; - po rozwiązaniu sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie
warunki sformułowane w zadaniu; - nie zostawiaj zadań zamkniętych bez odpowiedzi;
- zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe rezultaty;
- jeśli zadanie rozwiązane zostało w brudnopisie, pamiętaj o
przepisaniu we właściwym miejscu całego toku rozumowania (brudnopisy nie są
oceniane); - sprawdzaj obliczenia – jeśli zastosujesz poprawną metodę
rozwiązania, ale popełnisz błędy rachunkowe, nie otrzymasz maksymalnej liczby
punktów.
Porady dla rodziców
Broszura (Operon) Egzamin ósmoklasisty. Informator dla rodziców.
Przed egzaminem:
- podkreślaj mocne strony dziecka, motywuj je i minimalizuj objawy
stresu; - pomóż dziecku organizować czas po szkole, w którym musi uwzględnić
wypoczynek i ruch na świeżym powietrzu; - nauka po szkole ma być systematyczna, codziennie po trochu;
- zadbaj o regularne posiłki dla swojego dziecka, odpowiednią ilość
warzyw i owoców; - zapewnij dziecku odpowiednią ilość snu;
- nie ujawniaj przed dzieckiem swoich obaw przed wynikami egzaminu;
staraj się zarazić go optymizmem; - przygotujcie legitymację szkolną (sprawdźcie, czy jest ważna),
sprawdzony długopis z czarnym tuszem, linijkę (można ją mieć na egzaminie z
matematyki).
Dzień przed egzaminem:
- naszykujcie: legitymację szkolną, długopis, linijkę;
- skompletujcie strój galowy;
- zaplanujcie spacer, wspólny wieczór bez nauki, wcześniejsze
pójście spać.
W dniu egzaminu:
- przygotujcie kolorowe i smaczne śniadanie, które doda dziecku
energii; - sprawdźcie, czy dziecko zabrało ze sobą legitymację szkolną,
długopis, linijkę; - wyjdźcie do szkoły na tyle wcześniej, by dotrzeć do szkoły
kwadrans przed egzaminem; - potwierdźcie, że jesteście przekonani, że wszystko pójdzie dobrze;
- po egzaminie z matematyki zadbajcie o pogodną atmosferę w domu, by
naładować baterie przed trzecim i ostatnim egzaminem, z języka obcego.
Na efekt egzaminu wpłynie wiele czynników. Ważna jest oczywiście dydaktyka, ale także sfera motywacji i wsparcia organizacyjnego. Pamiętajmy o tym, że bardzo istotny jest dobry klimat stworzony wokół egzaminu przez dom, a uporządkowane działania dają dzieciom poczucie spokoju i bezpieczeństwa. To sprzyja osiąganiu dobrych wyników na egzaminie, a sukcesem będą się cieszyć wszyscy: uczniowie, rodzice i nauczyciele.
Trzymamy kciuki!
Jerzy Janowicz, Fragment artykułu „Najważniejsze 100 minut w życiu ósmoklasisty!”, Nowa Era
JAK ROZWIĄZYWAĆ ZADANIA?
Matematyka
3 kroki do sukcesu na egzaminie z matematyki
Krok 1. Rozwiązuj całe arkusze egzaminacyjne w 100 minut
W okresie bezpośrednio poprzedzającym egzamin ósmoklasisty skup się na rozwiązywaniu zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych. Znajduje się w nich odpowiednia liczba zadań różnego typu z różnych działów matematyki – tak jak na egzaminie. Wyznacz sobie taki sam czas jak na egzaminie, czyli 100 minut. Zacznij od rozwiązania zadań, których jesteś pewien. Pamiętaj także o poniższych radach:
- jeśli pierwszy pomysł na rozwiązanie zadania nie daje oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
- rób rysunki, schematy – zastanów się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
- po rozwiązaniu zadania sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie warunki sformułowane w zadaniu;
- w zadaniach otwartych zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe wyniki;
- zadań zamkniętych nie zostawiaj bez odpowiedzi.
Krok 2. Analizuj swoje wyniki, ucz się na własnych błędach
Po rozwiązaniu każdego arkusza zadań, porównaj swoje rozwiązania z proponowanymi przez autorów arkuszy. W ten sposób sprawdzisz, czy twoje rozumowanie było właściwe oraz czy poprawnie je zapisałeś. Dzięki temu poznasz też inne metody rozwiązań zadań, co pozwoli Ci pogłębić rozumienie niektórych pojęć i spojrzeć na dane zagadnienie z różnych stron. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić swojego nauczyciela matematyki o wyjaśnienie kłopotliwych kwestii.
Krok 3. Określ swoje mocne i słabe strony
Po rozwiązaniu każdego arkusza wypisz na osobnych kartkach swoje mocne i słabe strony. Umieść je w widocznym dla siebie miejscu. Mocne strony będą dodawać Ci wiary we własne siły, a dzięki wypisaniu słabych – masz jeszcze szansę je wyeliminować.
CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ?
- Egzamin z matematyki trwa 100 minut.
- W arkuszu jako pierwsze zamieszczone są zadania zamknięte (15), a po nich – zadania otwarte (4).
- Za poprawne rozwiązanie zadań zamkniętych możesz otrzymać 15 wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Za rozwiązanie zadań otwartych – 10 punktów. Maksymalnie możesz otrzymać 25 punktów..
- Za rozwiązanie zadania otwartego dowolnym poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymuje się maksymalną liczbę punktów.
CO SPRAWDZA EGZAMIN Z MATEMATYKI?
Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzą kompetencje matematyczne ucznia, czyli:
- umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce,
- znajomość faktów matematycznych (wzorów, reguł postępowania),
- zdolność analizowania i rozwiązywania problemów, w tym także planowania procesu ich rozwiązywania.
W arkuszu spotkamy się z zadaniami dotyczącymi wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno tej ujętej we wzory i reguły, jak i tej, która jest pewnym specyficznym sposobem myślenia i działania.
OD CZEGO ZACZĄĆ PRZYGOTOWANIA?
Rozwiązywanie zadań z matematyki to codzienna szkolna praktyka. Egzaminowi towarzyszy dodatkowo presja czasowa, a także – często – zdenerwowanie. Dlatego przy okazji każdej klasówki czy egzaminu próbnego można przypominać uczniom pewne zasady, które ułatwią osiągnięcie lepszych wyników:
- Zasada 1. Zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać. Zadania, które „nie wychodzą”, analizuj w drugiej kolejności. W ten sposób lepiej wykorzystasz czas przeznaczony na egzamin.
- Zasada 2. Każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy. Każdy wyraz może okazać się ważny i zawierać wskazówki potrzebne do zaznaczenia poprawnej odpowiedzi lub sformułowania rozwiązania.
- Zasada 3. Analizę zadania uzupełniaj o rysunek, schemat, tabelkę. Graficzne rozpracowanie zadania pozwala czasami na znalezienie sprytniejszego czy szybszego rozwiązania.
- Zasada 4. Nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle na rozwiązanie, gdy nie daje on oczekiwanych rezultatów – spróbuj jeszcze raz od początku inną metodą.
- Zasada 5. Sprawdź otrzymany wynik, czyli odpowiedz sobie na pytanie, czy spełnia on wszystkie warunki sformułowane w zadaniu.
Język angielski