Perforowanie – twórcze prace ręczne w 1b

W ramach projektu „Zabawa sztuką” klasa 1b wykonała swoje pierwsze zadanie- perforowanie.

W pedagogice freblowskiej perforowanie jest jedną z twórczych prac ręcznych, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju dziecka. Polega na nakłuwaniu papieru za pomocą np. pinezki. Dzieci pracują z przygotowanymi wzorami, które przedstawiają różne kształty lub przedmioty. Ich zadaniem jest dokładne nakłucie wzoru. My nakłuwaliśmy liście, bo już wkraczamy w kolorową porę roku jaką jest jesień. 

Perforowanie nie jest jedynie prostą czynnością, ale ma wiele celów rozwojowych, które harmonijnie wpisują się w koncepcję Froebla:

  • rozwój motoryki małej: precyzyjne nakłuwanie punktów wymaga dokładności i koordynacji ręka-oko. To ćwiczenie wzmacnia mięśnie dłoni i palców, co jest kluczowe dla nauki pisania i innych czynności manualnych, 
  • wyciszenie i koncentracja: ta forma pracy manualnej wymaga skupienia i spokoju. Pomaga dzieciom w nauce koncentracji i pozwala na wyciszenie się, co jest szczególnie cenne w dzisiejszym świecie pełnym bodźców, 
  • kreatywność i wyobraźnia: mimo że praca opiera się na gotowym wzorze, proces perforowania rozwija kreatywność. Dzieci mogą tworzyć własne projekty, a także przechodzić od gotowych wzorów do bardziej swobodnych kompozycji, 
  • edukacja matematyczna i geometryczna: perforowanie pozwala na badanie kształtów i struktur. Dzieci uczą się o punktach, liniach i symetrii, co stanowi podstawy myślenia matematycznego i geometrycznego.

Perforowanie, podobnie jak inne zajęcia w pedagogice Froebla, ma na celu holistyczny rozwój dziecka – zarówno fizyczny, jak i poznawczy oraz emocjonalny. W pedagogice Froebla zabawa i praca ręczna nie są celem samym w sobie, lecz narzędziami do poznawania świata i rozwijania własnych zdolności.

Ta z pozoru prosta czynność wymagała od nas dużego skupienia.

Zobaczcie sami jak nam poszło.

Przygotowała Pani Urszula Taborek.