W imieniu Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu (WSF), która pod patronatem Kuratorium Oświaty we Wrocławiu realizuje
III Konkurs Języka Angielskiego
w ramach konkursu zDolny Ślązaczek w roku 2017/18,
serdecznie zapraszamy uczniów klas IV-VI do językowej rywalizacji.
Konkurs zostanie przeprowadzony on-line w dniach 23-25 października 2017 w sali komputerowej w naszej szkole.
Udział w konkursie jest bezpłatny.
Osoby chcące wziąć udział w konkursie zgłaszają chęć udziału p. Ewie Gieroń poprzez dostarczenie karteczki z imieniem, nazwiskiem, datą urodzenia i nr pesel do dnia 8 października 2017.
Regulamin I Konkursu Języka Angielskiego I Konkursu Języka Niemieckiego
zDolny Ślązaczek
Celem konkursu jest rozbudzanie zainteresowań lingwistycznych, motywowanie poprzez satysfakcję rodząca się dzięki skutecznej komunikacji w języku obcym oraz pogłębianie i rozszerzanie wiedzy przedmiotowej i umiejętności językowych uczniów szkół podstawowych, a w szczególności:
rozwijanie sprawności komunikacyjnej: swobodnego porozumiewania się i opisywania ludzi, przedmiotów i zjawisk, wyrażania własnych opinii oraz opisywania emocji w języku obcym;
rozbudzanie zainteresowań kulturowych i językowych w obszarze życia codziennego, kultury, sztuki, literatury, geografii i historii państw angielskiego i/lub niemieckiego obszaru językowego;
kształtowanie postawy ciekawości i otwartości wobec innych kultur i wartości jakie utożsamiają, promowanie tolerancji i kontaktów międzynarodowych;
motywowanie do pogłębiania i wykorzystywania wiedzy o kraju danego obszaru językowego oraz o kraju ojczystym (dzięki odniesieniom i porównaniom);
rozwijanie umiejętności organizowania i prezentowania wypowiedzi ustnej i pisemnej przy wykorzystaniu różnych źródeł;
zachęcanie do samokształcenia i samooceny;
rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe,
dodatkowo, w związku z realizacją konkursu na platformie e-learningowej, doskonalenie umiejętności uczniów z zakresu kompetencji informatycznych oraz wskazywanie możliwości atrakcyjnego uczenia się i nauczania języka obcego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych.
Etap szkolny
Zakres wiedzy i umiejętności opiera się na treściach wynikających z obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym w zakresie języka obcego nowożytnego i jest zgodny z wymaganiami biegłości językowej na poziomie A1 i A2 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)
Wymagania dotyczące zasobu środków językowych, w tym leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych, umożliwiających skuteczne rozumienie i komunikację w zakresie następujących tematów:
człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, zainteresowania);
dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);
praca (popularne zawody, nazwy zakładów pracy);
życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);
zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata, organizacja podróży);
kultura (święta, obrzędy);
sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);
zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);
świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
Wymagania dotyczące rozumienia tekstu i skutecznego komunikowania się w określonych kontekstach:
rozumienie prostych poleceń dot. czynności dnia codziennego w domu, w szkole/klasie itp.;
rozumienie znaczenia zwrotów dnia codziennego adresowanych do ucznia;
rozumienie ogólnego sensu prostego tekstu;
wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście;
rozumienie intencji nadawcy/odbiorcy tekstu (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);
rozpoznawanie rodzajów sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu, w szkole).
rozpoznawanie rodzajów tekstów (np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie, zaproszenie, kartka pocztowa).
Wymagania dot. wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego (KAOJ) i niemieckiego obszaru językowego (KNOJ) – zagadnienia przykładowe:
kontury, podziały administracyjne, stolice i najważniejsze miasta;
położenie na mapie świata i Europy, charakterystyczne elementy geografii, np. rzeki, morza, krainy geograficzne itp.;
najważniejsze zabytki;
waluty;
charakterystyczne marki i produkty;
znane postacie ze świata polityki, sportu, nauki, literatury, rozrywki.
Literatura: Etap szkolny:
podręczniki do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego dla klas IV–VI szkoły podstawowej, zatwierdzone przez MEN;
Etap powiatowy
Treści i wymagania etapu szkolnego, a ponadto wybrane elementy biegłości językowej na poziomie B1 wg Europejskiego Systemu Opisu Biegłości Językowej (ESOKJ):
Wymagania dotyczące zasobu środków językowych, w tym leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych, umożliwiających skuteczne rozumienie i komunikację – rozszerzenie o następujące tematy:
emocje i uczucia (nazwy stanów emocjonalnych: radość, szczęście, satysfakcja, wdzięczność, miłość, smutek, żal, zawód, nienawiść, niechęć, strach, gniew, złość itp.);
opinie i wrażenia;
marzenia, plany, ambicje;
Wymagania dotyczące rozumienia tekstu i skutecznego komunikowania się w określonych kontekstach, w tym stosowanie strategii komunikacyjnych:
wnioskowanie i porządkowanie przedstawianych wydarzeń w kolejności chronologicznej;
poprawne domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, ogólne rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty.
Wymagania dot. wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego (KAOJ) i niemieckiego obszaru językowego (KNOJ) – rozszerzenie o następujące tematy:
najważniejsze wydarzenia w historii;
najbardziej znane wynalazki;
wydarzenia kulturalne;
popularne tradycje i obyczaje;
podobieństwa i różnice pomiędzy krajami anglojęzycznymi i/lub niemieckojęzycznymi i Polską.
Etap finałowy
Treści i wymagania etapu szkolnego i powiatowego, a ponadto umiejętności z zakresu słuchania ze zrozumieniem, pisania i mówienia, zgodne z wymaganiami biegłości językowej na poziomie A2 i B1 (w przypadku poziomu B1 wybrane elementy) wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ):
Wymagania dotyczące rozumienia tekstu słuchanego:
reagowanie na proste polecenia;
rozumienie znaczenia zwrotów dnia codziennego;
rozumienie ogólnego sensu prostego tekstu na znany/bliski temat, np. rodzina, szkoła itp.;
rozumienie głównego sensu zawartego w krótkich prostych komunikatach i ogłoszeniach;
rozumienie intencji rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);
rozpoznawanie rodzajów sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu);
wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście.
Wymagania dotyczące pisania:
opisywanie ludzi, przedmiotów i miejsc;
opisywanie czynności dnia codziennego;
udzielanie podstawowych informacji na swój temat, w tym wypełnianie prostych formularzy;
tworzenie krótkich zapisków, notatek, smsów;
konstruowanie prostego tekstu na znane/bliskie tematy, np. związane z zainteresowaniami;
pisanie krótkich listów, e-maili (styl nieoficjalny/korespondencja prywatna);
wyrażanie podziękowań i pozdrowień (np. na kartce pocztowej);
przedstawianie własnych upodobań i uczuć.
Wymagania dotyczące mówienia:
przedstawianie siebie i członków rodziny;
podawanie swojego wieku i miejsca zamieszkania;
opowiadanie o swoich umiejętnościach i rzeczach, które się ma/których się używa;
prezentowanie swoich upodobań, zainteresowań;
zwracanie się z prośbą o informację, np. dot. drogi, godziny, sposobu zrobienia danej rzeczy;
wyrażanie podziękowań;
prezentowanie opinii i wrażeń;
wyrażanie emocji i uczuć;
adekwatne reagowanie w odpowiedzi na postawione pytania oraz swobodne uczestnictwo w rozmowach, np. dot. przedstawianej ilustracji/fotografii, prostego tekstu czytanego i/lub słuchanego oraz popularnych tematów życia codziennego, np. rodzina, szkoła, hobby, podróże itp.
Ponadto, w zakresie przetwarzania tekstu:
przekazywanie ustne informacji uzyskanych z tekstu słuchanego i/lub czytanego;
zapisywanie informacji uzyskanych z tekstu słuchanego i/lub czytanego.
Etap powiatowy:
podręczniki do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego dla klas IV–VI szkoły podstawowej, zatwierdzone przez MEN;
dodatkowo, proponuje się korzystanie z podręczników do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego dla gimnazjum w wybranych zakresach, w szczególności w odniesieniu do treści realioznawczych oraz zagadnień/kompetencji odpowiednich dla poziomu biegłości B1 wg ESOKJ.
Etap finałowy:
pozycje zaproponowane dla etapu powiatowego;
dodatkowo, odrębnie dla konkursu języka angielskiego i konkursu języka niemieckiego, wskazany zostanie tekst literacki, tzw. lektura konkursowa, obowiązkowa dla wszystkich uczestników finału konkursu, tj. pytania zarówno części pisemnej jak i ustnej etapu finałowego konkursu mogą odnosić się do treści/zagadnień wskazanej pozycji; szczegółowe informacje dotyczące przebiegu finału, w tym dane dotyczące lektury, zostaną zamieszczone na stronie internetowej www.zdolnyslazaczek.wsf.edu.pl do 30 września 2015 r.