Zdolny Ślązaczek – Język angielski

W imieniu Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu (WSF), która pod patronatem Kuratorium Oświaty we Wrocławiu realizuje

III Konkurs Języka Angielskiego

w ramach konkursu zDolny Ślązaczek w roku 2017/18,

serdecznie zapraszamy uczniów klas IV-VI do językowej rywalizacji.

 

Konkurs zostanie przeprowadzony on-line w dniach 23-25 października 2017 w sali komputerowej w naszej szkole.

Udział w konkursie jest bezpłatny.

Osoby chcące wziąć udział w konkursie zgłaszają chęć udziału p. Ewie Gieroń poprzez dostarczenie karteczki z imieniem, nazwiskiem, datą urodzenia i nr pesel do dnia 8 października 2017.

 

 

Regulamin I Konkursu Języka Angielskiego I Konkursu Języka Niemieckiego

 

zDolny Ślązaczek

Celem konkursu jest rozbudzanie zainteresowań lingwistycznych, motywowanie poprzez satysfakcję rodząca się dzięki skutecznej komunikacji w języku obcym oraz pogłębianie i rozszerzanie wiedzy przedmiotowej i umiejętności językowych uczniów szkół podstawowych, a w szczególności:

 rozwijanie sprawności komunikacyjnej: swobodnego porozumiewania się i opisywania ludzi, przedmiotów i zjawisk, wyrażania własnych opinii oraz opisywania emocji w języku obcym;

 rozbudzanie zainteresowań kulturowych i językowych w obszarze życia codziennego, kultury, sztuki, literatury, geografii i historii państw angielskiego i/lub niemieckiego obszaru językowego;

 kształtowanie postawy ciekawości i otwartości wobec innych kultur i wartości jakie utożsamiają, promowanie tolerancji i kontaktów międzynarodowych;

 motywowanie do pogłębiania i wykorzystywania wiedzy o kraju danego obszaru językowego oraz o kraju ojczystym (dzięki odniesieniom i porównaniom);

 rozwijanie umiejętności organizowania i prezentowania wypowiedzi ustnej i pisemnej przy wykorzystaniu różnych źródeł;

 zachęcanie do samokształcenia i samooceny;

 rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe,

 dodatkowo, w związku z realizacją konkursu na platformie e-learningowej, doskonalenie umiejętności uczniów z zakresu kompetencji informatycznych oraz wskazywanie możliwości atrakcyjnego uczenia się i nauczania języka obcego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych.

 

Etap szkolny

Zakres wiedzy i umiejętności opiera się na treściach wynikających z obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym w zakresie języka obcego nowożytnego i jest zgodny z wymaganiami biegłości językowej na poziomie A1 i A2 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)

 

Wymagania dotyczące zasobu środków językowych, w tym leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych, umożliwiających skuteczne rozumienie i komunikację w zakresie następujących tematów:

 człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, zainteresowania);

 dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);

 szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);

 praca (popularne zawody, nazwy zakładów pracy);

 życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);

 żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);

 zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);

 podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata, organizacja podróży);

 kultura (święta, obrzędy);

 sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);

 zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);

 świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

 

Wymagania dotyczące rozumienia tekstu i skutecznego komunikowania się w określonych kontekstach:

 rozumienie prostych poleceń dot. czynności dnia codziennego w domu, w szkole/klasie itp.;

 rozumienie znaczenia zwrotów dnia codziennego adresowanych do ucznia;

 rozumienie ogólnego sensu prostego tekstu;

 wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście;

 rozumienie intencji nadawcy/odbiorcy tekstu (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);

 rozpoznawanie rodzajów sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu, w szkole).

 rozpoznawanie rodzajów tekstów (np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie, zaproszenie, kartka pocztowa).

 

Wymagania dot. wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego (KAOJ) i niemieckiego obszaru językowego (KNOJ) – zagadnienia przykładowe:

 kontury, podziały administracyjne, stolice i najważniejsze miasta;

 położenie na mapie świata i Europy, charakterystyczne elementy geografii, np. rzeki, morza, krainy geograficzne itp.;

 najważniejsze zabytki;

 waluty;

 charakterystyczne marki i produkty;

 znane postacie ze świata polityki, sportu, nauki, literatury, rozrywki.

  

Literatura: Etap szkolny:

 podręczniki do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego dla klas IV–VI szkoły podstawowej, zatwierdzone przez MEN;

  

Etap powiatowy

Treści i wymagania etapu szkolnego, a ponadto wybrane elementy biegłości językowej na poziomie B1 wg Europejskiego Systemu Opisu Biegłości Językowej (ESOKJ):

Wymagania dotyczące zasobu środków językowych, w tym leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych, umożliwiających skuteczne rozumienie i komunikację – rozszerzenie o następujące tematy:

 emocje i uczucia (nazwy stanów emocjonalnych: radość, szczęście, satysfakcja, wdzięczność, miłość, smutek, żal, zawód, nienawiść, niechęć, strach, gniew, złość itp.);

 opinie i wrażenia;

 marzenia, plany, ambicje;

 

Wymagania dotyczące rozumienia tekstu i skutecznego komunikowania się w określonych kontekstach, w tym stosowanie strategii komunikacyjnych:

 wnioskowanie i porządkowanie przedstawianych wydarzeń w kolejności chronologicznej;

 poprawne domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, ogólne rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty.

 

Wymagania dot. wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego (KAOJ) i niemieckiego obszaru językowego (KNOJ) – rozszerzenie o następujące tematy:

 najważniejsze wydarzenia w historii;

 najbardziej znane wynalazki;

 wydarzenia kulturalne;

 popularne tradycje i obyczaje;

 podobieństwa i różnice pomiędzy krajami anglojęzycznymi i/lub niemieckojęzycznymi i Polską.

 

Etap finałowy

Treści i wymagania etapu szkolnego i powiatowego, a ponadto umiejętności z zakresu słuchania ze zrozumieniem, pisania i mówienia, zgodne z wymaganiami biegłości językowej na poziomie A2 i B1 (w przypadku poziomu B1 wybrane elementy) wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ):

Wymagania dotyczące rozumienia tekstu słuchanego:

 reagowanie na proste polecenia;

 rozumienie znaczenia zwrotów dnia codziennego;

 rozumienie ogólnego sensu prostego tekstu na znany/bliski temat, np. rodzina, szkoła itp.;

 rozumienie głównego sensu zawartego w krótkich prostych komunikatach i ogłoszeniach;

 rozumienie intencji rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);

 rozpoznawanie rodzajów sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu);

 wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście.

 

Wymagania dotyczące pisania:

 opisywanie ludzi, przedmiotów i miejsc;

 opisywanie czynności dnia codziennego;

 

 udzielanie podstawowych informacji na swój temat, w tym wypełnianie prostych formularzy;

 tworzenie krótkich zapisków, notatek, smsów;

 konstruowanie prostego tekstu na znane/bliskie tematy, np. związane z zainteresowaniami;

 pisanie krótkich listów, e-maili (styl nieoficjalny/korespondencja prywatna);

 wyrażanie podziękowań i pozdrowień (np. na kartce pocztowej);

 przedstawianie własnych upodobań i uczuć.

Wymagania dotyczące mówienia:

 przedstawianie siebie i członków rodziny;

 podawanie swojego wieku i miejsca zamieszkania;

 opowiadanie o swoich umiejętnościach i rzeczach, które się ma/których się używa;

 prezentowanie swoich upodobań, zainteresowań;

 zwracanie się z prośbą o informację, np. dot. drogi, godziny, sposobu zrobienia danej rzeczy;

 wyrażanie podziękowań;

 prezentowanie opinii i wrażeń;

 wyrażanie emocji i uczuć;

 adekwatne reagowanie w odpowiedzi na postawione pytania oraz swobodne uczestnictwo w rozmowach, np. dot. przedstawianej ilustracji/fotografii, prostego tekstu czytanego i/lub słuchanego oraz popularnych tematów życia codziennego, np. rodzina, szkoła, hobby, podróże itp.

Ponadto, w zakresie przetwarzania tekstu:

 przekazywanie ustne informacji uzyskanych z tekstu słuchanego i/lub czytanego;

 zapisywanie informacji uzyskanych z tekstu słuchanego i/lub czytanego.

Etap powiatowy:

 podręczniki do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego dla klas IV–VI szkoły podstawowej, zatwierdzone przez MEN;

dodatkowo, proponuje się korzystanie z podręczników do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego dla gimnazjum w wybranych zakresach, w szczególności w odniesieniu do treści realioznawczych oraz zagadnień/kompetencji odpowiednich dla poziomu biegłości B1 wg ESOKJ.

Etap finałowy:

 pozycje zaproponowane dla etapu powiatowego;

dodatkowo, odrębnie dla konkursu języka angielskiego i konkursu języka niemieckiego, wskazany zostanie tekst literacki, tzw. lektura konkursowa, obowiązkowa dla wszystkich uczestników finału konkursu, tj. pytania zarówno części pisemnej jak i ustnej etapu finałowego konkursu mogą odnosić się do treści/zagadnień wskazanej pozycji; szczegółowe informacje dotyczące przebiegu finału, w tym dane dotyczące lektury, zostaną zamieszczone na stronie internetowej www.zdolnyslazaczek.wsf.edu.pl do 30 września 2015 r.