„Ale przecież my pamiętamy.
A po nas pamiętać będą kolejne pokolenia.”
Anna Herbich-Zychowicz
18 kwietnia obchodziliśmy Święto Patrona Szkoły. Uroczysty apel uświetnili swoją obecnością przedstawiciele środowisk sybirackich Wrocławia: Roman Janik – wiceprezes Związku Sybiraków Odział Wrocław oraz Janina Jakubowska i Juliusz Woźny – przedstawiciele Stowarzyszenia Pamięci Zesłańców Sybiru.
Podczas części artystycznej apelu uczniowie z klasy 7b i 7d opowiedzieli o trudnych losach Sybiraków i ich wielkiej miłości do Ojczyzny. Uczennice z klasy 8b i 8c pięknie wsparły młodszych kolegów podkładem muzycznym. Wykonały także, po raz pierwszy publicznie, piosenkę o losie Sybiraków, do której same napisały słowa oraz skomponowały muzykę.
Po części artystycznej laureaci szkolnych konkursów sybirackich otrzymali dyplomy i nagrody z rąk przedstawicieli Stowarzyszenia Pamięci Zesłańców Sybiru. Nastąpiło również uroczyste przekazanie sztandaru szkoły nowemu składowi pocztu sztandarowego.
Apel był zwieńczeniem poniższych różnorodnych działań realizowanych w ramach ogólnoszkolnego projektu „Kwiecień z Patronem – Polacy na Syberii”.
Działania w klasach 1-3
- Udział w konkursie plastycznym organizowanym przez SP 118 „Patron szkoły – w nowej odsłonie”.
- Udział w konkursie plastycznym „Zielona Przyszłość” zorganizowanym w ramach nowego projektu edukacyjnego „Las Kieszonkowy”.
- Udział w uroczystości sadzenia lasu kieszonkowego na Skwerze Dzieci Sybiru.
- Obejrzenie teatrzyku kamishibai „Chmurka” o życiu na Sybirze, przygotowanego przez uczniów klas IV na podstawie książki Doroty Combrzyńskiej-Nogali „Syberyjskie przygody Chmurki”.
- Udział w konkursie plastycznym „W izbie Chmurki”.
- Tworzenie prac plastycznych „Przygody Chmurki i innych dzieci na Syberii”.
Działania w klasach 4
- Lekcje przyrody – geografia miejsc zesłań oraz ich warunków geograficznych, klimatycznych, środowiskowych i przyrodniczych („Czy Sybir to tylko Syberia…?”, „Środowisko przyrodnicze – przyjaciel czy wróg?”).
- Lekcje języka polskiego – znaczenie podstawowych pojęć związanych z zesłaniami, takich jak katorga, deportacja, Sybirak, zesłaniec, łagry („Słownik zesłańczych pojęć”).
- Lekcje historii – kim byli zesłańcy i dlaczego wywożono ich na Sybir („Kiedy? Kto? Dlaczego?”).
- Przygotowanie teatrzyku kamishibai „Chmurka”, opowiadającego o życiu na Sybirze, na podstawie książki Doroty Combrzyńskiej-Nogali „Syberyjskie przygody Chmurki” i zaprezentowanie uczniom klas 1-3.
Działania w klasach 5
- Zwiedzanie szkolnej wystawy „Poznajemy świat zesłańców” i wypełnianie kart pracy.
- Poznanie przyczyn i przebiegu zesłań na lekcjach historii – prezentacja „Zesłańcy Sybiru”.
Działania w klasach 6-8
- Poznanie losów wybranego dla każdej klasy polskiego zesłańca i przygotowanie o nich plansz, z których powstała szkolna wystawa „Polacy na Syberii”.
- Przygotowanie na lekcjach informatyki avatarów wybranego dla każdej klasy zesłańca.
- Zwiedzanie szkolnej wystawy „Polacy na Syberii” i wypełnianie kart pracy.
- W klasach 7 – omawianie na lekcji języka polskiego komiksu „Niewysłane listy” Juliusza Woźnego i Marina Ventera.
- W klasach 8 – omawianie na lekcji języka polskiego książki „Szare śniegi Syberii” Ruty Sepetys.
Joanna Łaźniowska
Wanda Jełowicka