„Ale przecież my pamiętamy.
A po nas pamiętać będą kolejne pokolenia.”
Anna Herbich-Zychowicz

18 kwietnia obchodziliśmy Święto Patrona Szkoły. Uroczysty apel uświetnili swoją obecnością przedstawiciele środowisk sybirackich Wrocławia: Roman Janik – wiceprezes Związku Sybiraków Odział Wrocław oraz Janina Jakubowska i Juliusz Woźny – przedstawiciele Stowarzyszenia Pamięci Zesłańców Sybiru.

Podczas części artystycznej apelu uczniowie z klasy 7b i 7d opowiedzieli o trudnych losach Sybiraków i ich wielkiej miłości do Ojczyzny. Uczennice z klasy 8b i 8c pięknie wsparły młodszych kolegów podkładem muzycznym. Wykonały także, po raz pierwszy publicznie, piosenkę o losie Sybiraków, do której same napisały słowa oraz skomponowały muzykę.

Po części artystycznej laureaci szkolnych konkursów sybirackich otrzymali dyplomy i nagrody z rąk przedstawicieli Stowarzyszenia Pamięci Zesłańców Sybiru. Nastąpiło również uroczyste przekazanie sztandaru szkoły nowemu składowi pocztu sztandarowego.

Apel był zwieńczeniem poniższych różnorodnych działań realizowanych w ramach ogólnoszkolnego projektu „Kwiecień z Patronem – Polacy na Syberii”.

Działania w klasach 1-3

  1. Udział w konkursie plastycznym organizowanym przez SP 118 „Patron szkoły – w nowej odsłonie”.
  2. Udział w konkursie plastycznym „Zielona Przyszłość” zorganizowanym w ramach nowego projektu edukacyjnego „Las Kieszonkowy”.
  3. Udział w uroczystości sadzenia lasu kieszonkowego na Skwerze Dzieci Sybiru.
  4. Obejrzenie teatrzyku kamishibai „Chmurka” o życiu na Sybirze, przygotowanego przez uczniów klas IV na podstawie książki Doroty Combrzyńskiej-Nogali „Syberyjskie przygody Chmurki”.
  5. Udział w konkursie plastycznym „W izbie Chmurki”.
  6. Tworzenie prac plastycznych „Przygody Chmurki i innych dzieci na Syberii”.

Działania w klasach 4

  1. Lekcje przyrody – geografia miejsc zesłań oraz ich warunków geograficznych, klimatycznych, środowiskowych i przyrodniczych („Czy Sybir to tylko Syberia…?”, „Środowisko przyrodnicze – przyjaciel czy wróg?”).
  2. Lekcje języka polskiego – znaczenie podstawowych pojęć związanych z zesłaniami, takich jak katorga, deportacja, Sybirak, zesłaniec, łagry („Słownik zesłańczych pojęć”).
  3. Lekcje historii – kim byli zesłańcy i dlaczego wywożono ich na Sybir („Kiedy? Kto? Dlaczego?”).
  4. Przygotowanie teatrzyku kamishibai „Chmurka”, opowiadającego o życiu na Sybirze, na podstawie książki Doroty Combrzyńskiej-Nogali „Syberyjskie przygody Chmurki” i zaprezentowanie uczniom klas 1-3.

Działania w klasach 5

  1. Zwiedzanie szkolnej wystawy „Poznajemy świat zesłańców” i wypełnianie kart pracy.
  2. Poznanie przyczyn i przebiegu zesłań na lekcjach historii – prezentacja „Zesłańcy Sybiru”.

Działania w klasach 6-8

  1. Poznanie losów wybranego dla każdej klasy polskiego zesłańca i przygotowanie o nich plansz, z których powstała szkolna wystawa „Polacy na Syberii”.
  2. Przygotowanie na lekcjach informatyki avatarów wybranego dla każdej klasy zesłańca.
  3. Zwiedzanie szkolnej wystawy „Polacy na Syberii” i wypełnianie kart pracy.
  4. W klasach 7 – omawianie na lekcji języka polskiego komiksu „Niewysłane listy” Juliusza Woźnego i Marina Ventera.
  5. W klasach 8 – omawianie na lekcji języka polskiego książki „Szare śniegi Syberii” Ruty Sepetys.

Joanna Łaźniowska

Wanda Jełowicka