Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2025/2026 planowany jest w dniach 11-13 maja 2026 r.
Jak co roku bierzemy udział w Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie z Operonem w dniach 2-4 grudnia 2025 r. Prosimy o zapoznanie się z organizacją pracy w dniach próbnych egzaminów.
Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi informacjami dotyczącymi egzaminu oraz z poradami dla uczniów i rodziców dotyczących przygotowania się do egzaminu.
Zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących Egzaminu Ósmoklasisty publikowanych na stronach:
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz
Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się również arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich, arkusze egzaminów próbnych i arkusze ćwiczeniowe wraz z rozwiązaniami lub odpowiedziami:
Arkusze egzaminacyjne z lat ubiegłych z rozwiązaniami
Przedstawiamy porady dla uczniów jak się przygotować do egzaminu, poradzić ze stresem egzaminacyjnym, a dla rodziców jak wesprzeć dziecko.
Materiały oraz filmy pochodzą z wydawnictwa Nowa Era, Operon oraz CKE.
Broszura CKE Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym? Zalecenia dla ósmoklasistów.
Informator o egzaminie z matematyki w 2026 r. (NE)
Informator o egzaminie z języka polskiego w 2026 r. (NE)
Informator o egzaminie z języka angielskiego w 2026 r. (NE)
Jak wspierać ósmoklasistów przed egzaminem? Skuteczne sposoby na redukcję stresu.
Recepta na sukces na egzaminie ósmoklasisty
Porady dla ucznia
Jak się uczyć, by się nauczyć i zdać dobrze egzamin?
Przed egzaminem:
- Zadbaj o miejsce, w którym będziesz się uczyć.
Posprzątaj na swoim biurku, przewietrz pokój. Dotleniony mózg pracuje
wydajniej! - Zanim zaczniesz się uczyć, zgromadź wokół
siebie wszystkie niezbędne materiały. Pomyśl wcześniej, co będzie ci potrzebne,
ponieważ szukanie czegoś w trakcie nauki może cię zdekoncentrować. - Postaraj się, aby w miejscu, w którym
przebywasz, nic cię nie rozpraszało. Wycisz telefon, wyłącz telewizor, a także
komputer, jeśli nie będzie ci potrzebny. - Nie zasiadaj do nauki od razu po powrocie ze
szkoły, twój mózg potrzebuje odpoczynku; - Przed nauką zjedz lekki posiłek. Burczenie w
brzuchu skutecznie odwraca uwagę od tego, co masz do zrobienia. - Ucz się systematycznie, a unikniesz sytuacji,
w której będziesz mieć zbyt dużo materiału do zapamiętania. - Znajdź technikę zapamiętywania, która
najbardziej ci odpowiada. Jeśli np. szybciej przyswajasz to, co słyszysz –
czytaj notatki na głos. - Możesz także tworzyć rymowanki, które pomogą
ci w zapamiętywaniu wiedzy. - W trakcie uczenia się rób notatki i podkreślaj
kolorowymi flamastrami to, co najważniejsze. - Łatwiejsze zagadnienia przeplataj z trudnymi.
- Koniecznie rób przerwy. W ich trakcie możesz
zaczerpnąć świeżego powietrza lub wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych.
Planowanie to podstawa | Ucz się mądrze, nie dużo
Mózg lubi rytm 🧠| Jak się uczyć, żeby się NAUCZYĆ?
Dzień przed egzaminem
- Zorganizuj swój czas tak, aby dzień przez
egzaminem spędzić na odpoczynku, a nie na nauce. - W noc poprzedzającą egzamin dobrze się wyśpij.
- Myśl pozytywnie – dobre nastawienie to połowa
sukcesu. - Nie panikuj! Niewielki stres może podziałać na
ciebie mobilizująco, ale jego zwiększony poziom utrudnia myślenie.
Rano w dniu egzaminu
- Pamiętaj o śniadaniu, które doda ci energii.
- Zabierz ze sobą legitymację szkolną.
- Wyjdź z domu na tyle wcześnie, aby być w
szkole kwadrans przed egzaminem. Jeśli wyjdziesz za późno, będziesz się
denerwować, że nie zdążysz, a jeśli dotrzesz na miejsce zbyt wcześnie, może
dopaść cię stres związany z długim oczekiwaniem.
W czasie egzaminu:
- każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy;
- zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać;
- spróbuj sobie przypomnieć rozwiązania podobnych zadań; może dawne
pomysły się przydadzą; - nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle; jeśli nie daje on
oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą; - zapisuj wyrażenia algebraiczne, rób rysunki, schematy – zastanów
się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu; - nie ma sposobów lepszych i gorszych – za zadanie rozwiązane
poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymasz maksymalną liczbę
punktów; - po rozwiązaniu sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie
warunki sformułowane w zadaniu; - nie zostawiaj zadań zamkniętych bez odpowiedzi;
- zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe rezultaty;
- jeśli zadanie rozwiązane zostało w brudnopisie, pamiętaj o
przepisaniu we właściwym miejscu całego toku rozumowania (brudnopisy nie są
oceniane); - sprawdzaj obliczenia – jeśli zastosujesz poprawną metodę
rozwiązania, ale popełnisz błędy rachunkowe, nie otrzymasz maksymalnej liczby
punktów.
Porady dla rodziców
Broszura (Operon) Egzamin ósmoklasisty. Informator dla rodziców (2024/2025).
Przed egzaminem:
- podkreślaj mocne strony dziecka, motywuj je i minimalizuj objawy
stresu; - pomóż dziecku organizować czas po szkole, w którym musi uwzględnić
wypoczynek i ruch na świeżym powietrzu; - nauka po szkole ma być systematyczna, codziennie po trochu;
- zadbaj o regularne posiłki dla swojego dziecka, odpowiednią ilość
warzyw i owoców; - zapewnij dziecku odpowiednią ilość snu;
- nie ujawniaj przed dzieckiem swoich obaw przed wynikami egzaminu;
staraj się zarazić go optymizmem; - przygotujcie legitymację szkolną (sprawdźcie, czy jest ważna),
sprawdzony długopis z czarnym tuszem, linijkę (można ją mieć na egzaminie z
matematyki).
Dzień przed egzaminem:
- naszykujcie: legitymację szkolną, długopis, linijkę;
- skompletujcie strój galowy;
- zaplanujcie spacer, wspólny wieczór bez nauki, wcześniejsze
pójście spać.
W dniu egzaminu:
- przygotujcie kolorowe i smaczne śniadanie, które doda dziecku
energii; - sprawdźcie, czy dziecko zabrało ze sobą legitymację szkolną,
długopis, linijkę; - wyjdźcie do szkoły na tyle wcześniej, by dotrzeć do szkoły
kwadrans przed egzaminem; - potwierdźcie, że jesteście przekonani, że wszystko pójdzie dobrze;
- po egzaminie z matematyki zadbajcie o pogodną atmosferę w domu, by
naładować baterie przed trzecim i ostatnim egzaminem, z języka obcego.
Na efekt egzaminu wpłynie wiele czynników. Ważna jest oczywiście dydaktyka, ale także sfera motywacji i wsparcia organizacyjnego. Pamiętajmy o tym, że bardzo istotny jest dobry klimat stworzony wokół egzaminu przez dom, a uporządkowane działania dają dzieciom poczucie spokoju i bezpieczeństwa. To sprzyja osiąganiu dobrych wyników na egzaminie, a sukcesem będą się cieszyć wszyscy: uczniowie, rodzice i nauczyciele.
Trzymamy kciuki!
Jerzy Janowicz, Fragment artykułu „Najważniejsze 100 minut w życiu ósmoklasisty!”, Nowa Era (125 minut)
3 kroki do sukcesu na egzaminie z matematyki
Krok 1. Rozwiązuj całe arkusze egzaminacyjne w 125 minut
W okresie bezpośrednio poprzedzającym egzamin ósmoklasisty skup się na rozwiązywaniu zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych. Znajduje się w nich odpowiednia liczba zadań różnego typu z różnych działów matematyki – tak jak na egzaminie. Wyznacz sobie taki sam czas jak na egzaminie, czyli 125 minut. Zacznij od rozwiązania zadań, których jesteś pewien. Pamiętaj także o poniższych radach:
- jeśli pierwszy pomysł na rozwiązanie zadania nie daje oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
- rób rysunki, schematy – zastanów się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
- po rozwiązaniu zadania sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie warunki sformułowane w zadaniu;
- w zadaniach otwartych zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe wyniki;
- zadań zamkniętych nie zostawiaj bez odpowiedzi.
Krok 2. Analizuj swoje wyniki, ucz się na własnych błędach
Po rozwiązaniu każdego arkusza zadań, porównaj swoje rozwiązania z proponowanymi przez autorów arkuszy. W ten sposób sprawdzisz, czy twoje rozumowanie było właściwe oraz czy poprawnie je zapisałeś. Dzięki temu poznasz też inne metody rozwiązań zadań, co pozwoli Ci pogłębić rozumienie niektórych pojęć i spojrzeć na dane zagadnienie z różnych stron. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić swojego nauczyciela matematyki o wyjaśnienie kłopotliwych kwestii.
Krok 3. Określ swoje mocne i słabe strony
Po rozwiązaniu każdego arkusza wypisz na osobnych kartkach swoje mocne i słabe strony. Umieść je w widocznym dla siebie miejscu. Mocne strony będą dodawać Ci wiary we własne siły, a dzięki wypisaniu słabych – masz jeszcze szansę je wyeliminować.
CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ?
- Egzamin z matematyki trwa 125 minut (czas podstawowy).
- W arkuszu jako pierwsze zamieszczone są zadania zamknięte (14-15), a po nich – zadania otwarte (5-6).
- Za poprawne rozwiązanie zadań zamkniętych możesz otrzymać 14-15 wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Za rozwiązanie zadań otwartych – 15-16 punktów. Maksymalnie możesz otrzymać 30 punktów.
- Za rozwiązanie zadania otwartego dowolnym poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymuje się maksymalną liczbę punktów.
CO SPRAWDZA EGZAMIN Z MATEMATYKI?
Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzą kompetencje matematyczne ucznia, czyli:
- umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce,
- znajomość faktów matematycznych (wzorów, reguł postępowania),
- zdolność analizowania i rozwiązywania problemów, w tym także planowania procesu ich rozwiązywania.
W arkuszu spotkamy się z zadaniami dotyczącymi wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno tej ujętej we wzory i reguły, jak i tej, która jest pewnym specyficznym sposobem myślenia i działania.
OD CZEGO ZACZĄĆ PRZYGOTOWANIA?
Rozwiązywanie zadań z matematyki to codzienna szkolna praktyka. Egzaminowi towarzyszy dodatkowo presja czasowa, a także – często – zdenerwowanie. Dlatego przy okazji każdej klasówki czy egzaminu próbnego można przypominać uczniom pewne zasady, które ułatwią osiągnięcie lepszych wyników:
- Zasada 1. Zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać. Zadania, które „nie wychodzą”, analizuj w drugiej kolejności. W ten sposób lepiej wykorzystasz czas przeznaczony na egzamin.
- Zasada 2. Każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy. Każdy wyraz może okazać się ważny i zawierać wskazówki potrzebne do zaznaczenia poprawnej odpowiedzi lub sformułowania rozwiązania.
- Zasada 3. Analizę zadania uzupełniaj o rysunek, schemat, tabelkę. Graficzne rozpracowanie zadania pozwala czasami na znalezienie sprytniejszego czy szybszego rozwiązania.
- Zasada 4. Nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle na rozwiązanie, gdy nie daje on oczekiwanych rezultatów – spróbuj jeszcze raz od początku inną metodą.
- Zasada 5. Sprawdź otrzymany wynik, czyli odpowiedz sobie na pytanie, czy spełnia on wszystkie warunki sformułowane w zadaniu.

Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.