Egzamin ósmoklasisty. Porady dla uczniów i rodziców.

Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2025/2026 planowany jest w dniach 11-13 maja 2026 r.

Jak co roku bierzemy udział w Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie z Operonem w dniach 2-4 grudnia 2025 r. Prosimy o zapoznanie się z organizacją pracy w dniach próbnych egzaminów.

Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi informacjami dotyczącymi egzaminu oraz z poradami dla uczniów i rodziców dotyczących przygotowania się do egzaminu.

Zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących Egzaminu Ósmoklasisty publikowanych na stronach:
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz
Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się również arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich, arkusze egzaminów próbnych i arkusze ćwiczeniowe wraz z rozwiązaniami lub odpowiedziami:
Arkusze egzaminacyjne z lat ubiegłych z rozwiązaniami

Przedstawiamy porady dla uczniów jak się przygotować do egzaminu, poradzić ze stresem egzaminacyjnym, a dla rodziców jak wesprzeć dziecko.

Materiały oraz filmy pochodzą z wydawnictwa Nowa Era, Operon oraz CKE.

Broszura CKE Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym? Zalecenia dla ósmoklasistów.

Informator o egzaminie z matematyki w 2026 r. (NE)

Informator o egzaminie z języka polskiego w 2026 r. (NE)

Informator o egzaminie z języka angielskiego w 2026 r. (NE)

Jak wspierać ósmoklasistów przed egzaminem? Skuteczne sposoby na redukcję stresu.

Recepta na sukces na egzaminie ósmoklasisty

Porady dla ucznia

Jak się uczyć, by się nauczyć i zdać dobrze egzamin?

Przed egzaminem:

  • Zadbaj o miejsce, w którym będziesz się uczyć.
    Posprzątaj na swoim biurku, przewietrz pokój. Dotleniony mózg pracuje
    wydajniej!
  • Zanim zaczniesz się uczyć, zgromadź wokół
    siebie wszystkie niezbędne materiały. Pomyśl wcześniej, co będzie ci potrzebne,
    ponieważ szukanie czegoś w trakcie nauki może cię zdekoncentrować.
  • Postaraj się, aby w miejscu, w którym
    przebywasz, nic cię nie rozpraszało. Wycisz telefon, wyłącz telewizor, a także
    komputer, jeśli nie będzie ci potrzebny.
  • Nie zasiadaj do nauki od razu po powrocie ze
    szkoły, twój mózg potrzebuje odpoczynku;
  • Przed nauką zjedz lekki posiłek. Burczenie w
    brzuchu skutecznie odwraca uwagę od tego, co masz do zrobienia.
  • Ucz się systematycznie, a unikniesz sytuacji,
    w której będziesz mieć zbyt dużo materiału do zapamiętania.
  • Znajdź technikę zapamiętywania, która
    najbardziej ci odpowiada. Jeśli np. szybciej przyswajasz to, co słyszysz –
    czytaj notatki na głos.
  • Możesz także tworzyć rymowanki, które pomogą
    ci w zapamiętywaniu wiedzy.
  • W trakcie uczenia się rób notatki i podkreślaj
    kolorowymi flamastrami to, co najważniejsze.
  • Łatwiejsze zagadnienia przeplataj z trudnymi.
  • Koniecznie rób przerwy. W ich trakcie możesz
    zaczerpnąć świeżego powietrza lub wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych.

Planowanie to podstawa | Ucz się mądrze, nie dużo

Mózg lubi rytm 🧠| Jak się uczyć, żeby się NAUCZYĆ?

Dzień przed egzaminem

  • Zorganizuj swój czas tak, aby dzień przez
    egzaminem spędzić na odpoczynku, a nie na nauce.
  • W noc poprzedzającą egzamin dobrze się wyśpij.
  • Myśl pozytywnie – dobre nastawienie to połowa
    sukcesu.
  • Nie panikuj! Niewielki stres może podziałać na
    ciebie mobilizująco, ale jego zwiększony poziom utrudnia myślenie.

Rano w dniu egzaminu

  • Pamiętaj o śniadaniu, które doda ci energii.
  • Zabierz ze sobą legitymację szkolną.
  • Wyjdź z domu na tyle wcześnie, aby być w
    szkole kwadrans przed egzaminem. Jeśli wyjdziesz za późno, będziesz się
    denerwować, że nie zdążysz, a jeśli dotrzesz na miejsce zbyt wcześnie, może
    dopaść cię stres związany z długim oczekiwaniem.

W czasie egzaminu:

  • każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy;
  • zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać;
  • spróbuj sobie przypomnieć rozwiązania podobnych zadań; może dawne
    pomysły się przydadzą;
  • nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle; jeśli nie daje on
    oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
  • zapisuj wyrażenia algebraiczne, rób rysunki, schematy – zastanów
    się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
  • nie ma sposobów lepszych i gorszych – za zadanie rozwiązane
    poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymasz maksymalną liczbę
    punktów;
  • po rozwiązaniu sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie
    warunki sformułowane w zadaniu;
  • nie zostawiaj zadań zamkniętych bez odpowiedzi;
  • zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe rezultaty;
  • jeśli zadanie rozwiązane zostało w brudnopisie, pamiętaj o
    przepisaniu we właściwym miejscu całego toku rozumowania (brudnopisy nie są
    oceniane);
  • sprawdzaj obliczenia – jeśli zastosujesz poprawną metodę
    rozwiązania, ale popełnisz błędy rachunkowe, nie otrzymasz maksymalnej liczby
    punktów.

Porady dla rodziców

Broszura (Operon) Egzamin ósmoklasisty. Informator dla rodziców (2024/2025).

Przed egzaminem:

  • podkreślaj mocne strony dziecka, motywuj je i minimalizuj objawy
    stresu;
  • pomóż dziecku organizować czas po szkole, w którym musi uwzględnić
    wypoczynek i ruch na świeżym powietrzu;
  • nauka po szkole ma być systematyczna, codziennie po trochu;
  • zadbaj o regularne posiłki dla swojego dziecka, odpowiednią ilość
    warzyw i owoców;
  • zapewnij dziecku odpowiednią ilość snu;
  • nie ujawniaj przed dzieckiem swoich obaw przed wynikami egzaminu;
    staraj się zarazić go optymizmem;
  • przygotujcie legitymację szkolną (sprawdźcie, czy jest ważna),
    sprawdzony długopis z czarnym tuszem, linijkę (można ją mieć na egzaminie z
    matematyki).

Dzień przed egzaminem:

  • naszykujcie: legitymację szkolną, długopis, linijkę;
  • skompletujcie strój galowy;
  • zaplanujcie spacer, wspólny wieczór bez nauki, wcześniejsze
    pójście spać.

W dniu egzaminu:

  • przygotujcie kolorowe i smaczne śniadanie, które doda dziecku
    energii;
  • sprawdźcie, czy dziecko zabrało ze sobą legitymację szkolną,
    długopis, linijkę;
  • wyjdźcie do szkoły na tyle wcześniej, by dotrzeć do szkoły
    kwadrans przed egzaminem;
  • potwierdźcie, że jesteście przekonani, że wszystko pójdzie dobrze;
  • po egzaminie z matematyki zadbajcie o pogodną atmosferę w domu, by
    naładować baterie przed trzecim i ostatnim egzaminem, z języka obcego.

Na efekt egzaminu wpłynie wiele czynników. Ważna jest oczywiście dydaktyka, ale także sfera motywacji i wsparcia organizacyjnego. Pamiętajmy o tym, że bardzo istotny jest dobry klimat stworzony wokół egzaminu przez dom, a uporządkowane działania dają dzieciom poczucie spokoju i bezpieczeństwa. To sprzyja osiąganiu dobrych wyników na egzaminie, a sukcesem będą się cieszyć wszyscy: uczniowie, rodzice i nauczyciele.

Trzymamy kciuki!

Jerzy Janowicz, Fragment artykułu „Najważniejsze 100 minut w życiu ósmoklasisty!”, Nowa Era (125 minut)

3 kroki do sukcesu na egzaminie z matematyki

Krok 1. Rozwiązuj całe arkusze egzaminacyjne w 125 minut

W okresie bezpośrednio poprzedzającym egzamin ósmoklasisty skup się na rozwiązywaniu zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych. Znajduje się w nich odpowiednia liczba zadań różnego typu z różnych działów matematyki – tak jak na egzaminie. Wyznacz sobie taki sam czas jak na egzaminie, czyli 125 minut. Zacznij od rozwiązania zadań, których jesteś pewien. Pamiętaj także o poniższych radach:

  • jeśli pierwszy pomysł na rozwiązanie zadania nie daje oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
  • rób rysunki, schematy – zastanów się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
  • po rozwiązaniu zadania sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie warunki sformułowane w zadaniu;
  • w zadaniach otwartych zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe wyniki;
  • zadań zamkniętych nie zostawiaj bez odpowiedzi.

Krok 2. Analizuj swoje wyniki, ucz się na własnych błędach

Po rozwiązaniu każdego arkusza zadań, porównaj swoje rozwiązania z proponowanymi przez autorów arkuszy. W ten sposób sprawdzisz, czy twoje rozumowanie było właściwe oraz czy poprawnie je zapisałeś. Dzięki temu poznasz też inne metody rozwiązań zadań, co pozwoli Ci pogłębić rozumienie niektórych pojęć i spojrzeć na dane zagadnienie z różnych stron. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić swojego nauczyciela matematyki o wyjaśnienie kłopotliwych kwestii.

Krok 3. Określ swoje mocne i słabe strony

Po rozwiązaniu każdego arkusza wypisz na osobnych kartkach swoje mocne i słabe strony. Umieść je w widocznym dla siebie miejscu. Mocne strony będą dodawać Ci wiary we własne siły, a dzięki wypisaniu słabych – masz jeszcze szansę je wyeliminować. 

CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ?

  • Egzamin z matematyki trwa 125 minut (czas podstawowy).
  • W arkuszu jako pierwsze zamieszczone są zadania zamknięte (14-15), a po nich – zadania otwarte (5-6).
  • Za poprawne rozwiązanie zadań zamkniętych możesz otrzymać 14-15 wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Za rozwiązanie zadań otwartych – 15-16 punktów. Maksymalnie możesz otrzymać 30 punktów.
  • Za rozwiązanie zadania otwartego dowolnym poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymuje się maksymalną liczbę punktów.

CO SPRAWDZA EGZAMIN Z MATEMATYKI?

Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzą kompetencje matematyczne ucznia, czyli:

  • umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce,
  • znajomość faktów matematycznych (wzorów, reguł postępowania),
  • zdolność analizowania i rozwiązywania problemów, w tym także planowania procesu ich rozwiązywania.

W arkuszu spotkamy się z zadaniami dotyczącymi wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno tej ujętej we wzory i reguły, jak i tej, która jest pewnym specyficznym sposobem myślenia i działania.

OD CZEGO ZACZĄĆ PRZYGOTOWANIA?

Rozwiązywanie zadań z matematyki to codzienna szkolna praktyka. Egzaminowi towarzyszy dodatkowo presja czasowa, a także – często – zdenerwowanie. Dlatego przy okazji każdej klasówki czy egzaminu próbnego można przypominać uczniom pewne zasady, które ułatwią osiągnięcie lepszych wyników

  • Zasada 1. Zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać. Zadania, które „nie wychodzą”, analizuj w drugiej kolejności. W ten sposób lepiej wykorzystasz czas przeznaczony na egzamin.
  • Zasada 2. Każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy. Każdy wyraz może okazać się ważny i zawierać wskazówki potrzebne do zaznaczenia poprawnej odpowiedzi lub sformułowania rozwiązania.
  • Zasada 3. Analizę zadania uzupełniaj o rysunek, schemat, tabelkę. Graficzne rozpracowanie zadania pozwala czasami na znalezienie sprytniejszego czy szybszego rozwiązania.
  • Zasada 4. Nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle na rozwiązanie, gdy nie daje on oczekiwanych rezultatów – spróbuj jeszcze raz od początku inną metodą.
  • Zasada 5. Sprawdź otrzymany wynik, czyli odpowiedz sobie na pytanie, czy spełnia on wszystkie warunki sformułowane w zadaniu.

Język angielski


Comments

Dodaj komentarz