Celem projektu jest przygotowanie społeczności szkolnej do nadania Szkole Podstawowej nr 71 imienia „Zesłańców Sybiru”.
Projekt obejmuje realizację sześciu zagadnień:
- Czy Sybir to tylko Syberia…? (ujęcie geograficzne).
- Środowisko przyrodnicze – przyjaciel czy wróg? (ujęcie przyrodnicze).
- Skąd? Dokąd? Dlaczego? (ujęcie historyczne).
- Słownik pojęć zesłańczych (ujęcie językoznawcze).
- Wrocławskie organizacje sybirackie.
- Wrocławianie pamiętają.
Praca nad tymi zagadnieniami przebiegać będzie w trzech etapach:
- etap 1. – zbieranie i opracowanie podstawowych informacji w ramach poszczególnych zagadnień,
- etap 2. dla zagadnień 1-3 – opracowanie scenariuszy oraz przeprowadzenie zajęć przybliżających uczniom różne aspekty zesłań (w każdym oddziale na lekcjach geografii, biologii, przyrody i historii),
- etap 2. dla zagadnienia 4 – na lekcjach języka polskiego zapoznanie uczniów z terminologią zesłańczą oraz przeprowadzenie zajęć w oparciu o książkę Syberyjskie przygody Chmurki Doroty Cembrzyńskiej-Nogal lub komiksu Niewysłane listy Juliusza Woźnego i Martina Ventera;
- etap 2. dla zagadnienia 6 – opracowanie karty pracy przez nauczycieli historii oraz zorganizowanie przez wychowawców dla swoich klas wycieczki po wrocławskich miejscach pamięci o zesłańcach;
- etap 3. – zaprojektowanie i wykonanie posterów na wystawę.
Po zakończeniu etapu 2. projektu dla zagadnień 1-4 uczniowie na lekcjach plastyki zaprojektują nowe logo szkoły (w ramach konkursu szkolnego) oraz wykonają pracę plastyczną „Jak wyobrażam sobie życie zesłańców”. Ogłoszony zostanie również konkurs literacki na opowiadanie o życiu zesłańców „Daleko od domu”.
Efektem materialnym projektu będzie wystawa posterów zawierających podstawowe informacje o życiu zesłańców oraz prace plastyczne i literackie uczniów.